Az elmúlt néhány évben megjelentek, és egyre szélesebb körben terjednek a közúti járművekben a hagyományos feszültségszabályzóktól eltérő, úgynevezett intelligens feszültségszabályzókkal szerelt generátorok.
Mint ismert, a hagyományos feszültségszabályozók - elméletileg minden külső körülménytől függetlenül - gyárilag beállított, fix töltőfeszültséget próbálnak előállítani az akkumulátor töltése és a villamos fogyasztók táplálása céljából. Ez a fix feszültség a legtöbb típusnál 14,4 volt, amely egy kompromisszumok árán kialakult gyakorlati érték. Ugyanakkor ismert tény az is, hogy a járművekben használt ólomakkumulátorok nagyon hideg állapotbam akár 15,5 volt töltőfeszültséget is elviselnek, míg nagyon meleg állapotban 12,5 voltnál nagyobb töltöfeszültség is károsíthatja őket.
Az ilyen új rendszerű generátorokkal szerelt járművekben - a gyár hivatalos állásfoglalása szerint - a hagyományos savas ólomakkumulátorok helyett kizárólag ezüst-kalcium akkumulátorokat szabad használni.
A világhálón elérhető információk alapján ez az alábbi modellekre vonatkozik: Mondeo és Cougar 1998 júniustól; Puma, Transit, Escort, Fiesta, Ka, Focus 1999 januárjától; Fusion 2002 szeptemberétől.
Az ilyen intelligens szabályzó tehát - a motorvezérlőtől érkező vezérlőjel hatására - széles határok ( 12-16 volt ) között képes beállítani a töltőfeszültséget. A motorvezérlő pedig az akkumulátór ( számított ) hőmérséklete, valamint az általa egyébként is ismert/ felügyelt különböző üzemi paraméterek függvényében dönti el, hogy milyen feszültséget kér a generátortól. Erre a célra egy - a motorvezérlőtől a szabályzó felé irányuló - vezeték szolgál. A Ford modelljeinél ezt a jelet ALT-COM-nak nevezik ( Alternator Command ), más gyártók RC jelzéssel látják el. A szabályozási kör a szabályzótól a motorvezérlő felé menő, visszacsatoló ággal záródik, amelyen a szabályzó azt jelzi, milyen erősséggel kell gerjesztenie ahhoz, hogy a kívánt töltőfeszültséget előállítsa. Ennek a jelnek a neve a Ford-modelleknél ALT-MON ( Alternator Monitoring ), másoknál LI. A szabályzó hárompólusú csatlakozóján található harmadik vezeték az akkumulátor feszültségének érzékelésére szolgál, elnevezése a Fordnál SENSE, másoknál többnyire AS. A töltésellenőrző lámpát ebben az elrendezésben természetesen már nem a szabályzó működteti, hanem a motorvezérlő.
kőszi a fevilágositást hasznos
VálaszTörlés